اخبار

کتابداران بالینی چه کسانی هستند؟

امروزه علاوه بر فعالیت‌های سابق، با گسترش فناوری اطلاعات و تغییر قالب منابع، وظایف کتابداری پزشکی سنگین‌تر شده و علاوه بر فعالیت‌های سابق کتابدار بالینی نیز گسترش یافته که با همکاری گروه مراقبت پزشکی و آگاهی از منابع پزشکی مبتنی بر شواهد زمینه تسریع دسترسی متخصصان بالینی به اطلاعات مورد نیاز اعم از مقالات مرور نظام‌مند یا نمونه شواهد بالینی را فراهم و  نقش مهمی در تامین نیازهای اطلاعاتی جامعه پزشکی ایفا می نمایند.

گسترش روزافزون انتشارات حوزه پزشکی، پیچیدگی‌های خاص محیط‌های درمانی و به ویژه محدودیت‌های زمانی که معمولا کارکنان و پزشکان دخیل در درمان همواره با آن روبه رو هستند، جستجوی موثر اطلاعات و دسترسی به اطلاعات موثق و کارآمد در زمان مناسب را تبدیل به یکی از آرمان‌ها و اهداف پزشکان و مدیران امور درمانی کرده است.  در سال ۱۹۷۱ «گرترود لمب » یکی از فعالان عرصه کتابداری پزشکی دنیا در پروژه‌ای، تصویر جدیدی از کارکرد کتابدار پزشکی عرضه کرد. از دیدگاه وی، کتابداران، به خصوص آن‌هایی که درزمینه سواد اطلاعاتی فعال و ماهر هستند،  باید یکی از اعضای اساسی و فعال گروه مراقبت‌های پزشکی باشند که با حضور در کنفرانس‌ها، بحث‌ها و حتیگزارش‌های صبحگاهی» دانشجویان پزشکی،  و حتی بر بالین بیمار در بخش های بیمارستان هوشیارانه و بلادرنگ نیازهای اطلاعاتی پزشک و بیمار را درک کند تا مرحله رسیدن به نتیجه، کاوش و تحلیل نماید.

فعالیت کتابدار بالینی شامل فراهم آوری اطلاعات با کیفیت مربوط به بیمار از طریق حضور مستقیم در بخش‌های بیمارستانی و در جهت بهبود سطح تصمیمات پزشکی و بالینی است. کتابدار بالینی با حضور در بخش‌های بیمارستان به طور مستقیم نیازهای اطلاعاتی پزشکان را دریافت نموده و با جستجوی دقیق و مناسب،  مباحث را در اسرع  وقت در اختیار آنها قرار می‌دهد. بنابراین در صرفه جویی در وقت پزشکان، ارائه اطلاعات مرتبط و مفید و خدمات با کیفیت بالا موثر است.

از اهم فعالیت‌هایی که توسط کتابدار پزشکی صورت می‌گیرد می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

-فراهم آوری سریع اطلاعات مرتبط با نیاز کادر پزشکی بیمارستان برای درمان بیماران.

-تأثیرگذاری در رفتار اطلاع یابی کادر پزشکی و بهبود آن.

ایجاد نقشی برای کتابداران پزشکی به عنوان عضوی ازگروه درمانی بیمارستان.

کاهش آلودگی اطلاعات از طریق فراهم آوری اطلاعات مرتبط.

پوشش موارد مشابه از بیماری خاص در آینده با تهیه راهنماهای جدید و...

در مجموع امروزه جایگاه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی در دنیا با عناوین مختلفی از جمله کتابدار سلامت، مشاور اطلاعاتی، متخصص اطلاعات وکتابدار و کتابدار بالینی و موارد دیگر به عنوان نقش های جدید کتابدار پزشکی افزوده شده است. با توجه به نیاز مجامع علمی حوزه پزشکی به ویژه متخصصان بالینی به منابع روز آمد و ارزشیابی شده از منبع مستند، کتابدار بالینی می‌تواند نقش مهمی در این زمینه ایفا نماید. نقشی که امروزه  بیشتر مورد توجه متخصصان سلامت کشور قرار گرفته و در راستای افزایش کارایی فعالیت‌های درمانی و هم چنین استفاده از منابعی که سالیانه هزینه‌های فراوانی صرف خرید آنها شده، این است که، باید از متخصص کتابدار پزشکی و مشارکت آنان بهره برد. این امر نیازمند تدوین برنامه جامع در راستای مشارکت کتابداران پزشکی و کتابداران بیمارستانی، تعیین ردیف شغلی کتابداران پزشکی و کتابدار بالینی در مراکز بهداشتی، بیمارستان‌ها و توسعه امکانات و تجهیزات مراکز اطلاع رسانی می‌باشد.

 

۳۰ بهمن ۱۴۰۲ ۱۲:۰۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید